مرکز نوآوری آو در سال ۱۳۹۶ به عنوان بازوی هلدینگ dnaunion راه اندازی شد و مسئولیت آن توسعه تکنولوژی های مورد نیاز شرکت های گروه بود. با توجه فعالیت شرکت های گروه در حوزه تبلیغات و مارکتینگ و تحقیقات بازار، مرکز نوآوری آو به سمت adtech و martech حرکت کرد و این دو به عنوان دو واژه تخصصی در کنار مرکز نوآوری آو، می توان گفت اولین مرکز شتابدهنده تخصصی در این حوزه را در ایران شکل داده اند. 

هدف آو راه اندازی و یا کمک به راه اندازی و استفاده فناوری در گروه بوده و استارتاپ های تخصصی و یا محصولاتی که بتوان در شرکت های گروه و برای رفع مشکلات مشتری های گروه استفاده بشن. چندین محصول در مرکز نوآوری آو شروع به تولید شد، چندین تیم به مرکز نوآوری آو آمده تا در قالب استارتاپ روی آن ها سرمایه گذاری انجام شود. 

در نهایت هم خروجی باید به عنوان شرکت ادامه پیدا کرده، یا تعطیل می شد و یا به عنوان یک محصول به یکی از شرکت های گروه واگذار می شد. امروز؛ داستان کابینت یکی از محصولاتی رو خواهیم گفت که بعد از ۲ سال برنامه ریزی، رشد و توسعه در پایان سال گذشته، به شرکت تحقیقات بازار امروز EMRC منتقل شد و یکی از پرونده های بسته شده در مرکز نوآوری آو است. 

موفقیت و خروجی استارتاپ ها و یا محصولاتی که از هر شتاب دهنده ای در دنیا خارج شده به سرمایه گذاری بعدی و تیمی که آن مسیر را ادامه می دهد ارتباط دارد ولی در خروجی یک شتاب دهنده مهمترین نکته این است که آن تیم به درآمد رسیده باشد و مدل درآمدی خود را پیدا کرده باشد. 


ایده اولیه بر اساس نیاز بازار و گپی که در بازار در مورد رفتار خرید مصرف کننده (consumer) بصورت یک تحقیق طولانی با نام HHP یعنی Household panel (در کنار پروژه های سفارشی) وجود داشت شکل گرفت و در جهت تکمیل بسکت محصولات شرکت emrc با توافق با ۳ مشتری شروع شد و در نهایت به خاطر زمان طولانی لانچ محصول، از پروژه کنار گذاشته شد.

اینجا بود که تقریبا ایده بیشتر به سمت مرکز نوآوری آو آمد. قرار شد تیمی به عنوان one team شکل گیرد که نیرو ها از ۳ شرکت ( شامل متخصص در حوزه Product development و تیم متخصص تحقیقات بازار یا پژوهشگر و تیم توسعه دهنده و برنامه نویسی و آشنا با فضا یا کانسرن های تحقیقات بازار در کنار هم جمع شدند) در اون جمع شده و فارغ از اینکه این افراد از کجا حقوق دریافت می کنند زیر نظر مدیر محصولی که روی پروداکت کار میکرد توسعه محصول رو به عهده داشته باشند؛ خیلی سریع در مدت زمان کمی نسخه جدید از اپلیکیشن به بازار آمده و کاربردهای آن اپلیکیشن که به صورت اختصاصی انتخاب شده بودن با دامنه گسترده تری از ۱۰۰ نفر به حدود ۷۰۰ نفر رسیدن. 

با کمک مرکز نوآوری آو خیلی سریع سوشال مدیا روی اینستاگرام و لینکدین به نام کابنیت راه اندازی شد. و با توجه به مشتری های B2B کابینت که بیشتر شرکت های FMCG بودن. روی لینکدین با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد. و اینستاگرام به سایه رفت. 

جدا از محصول اصلی که به HHP شناخته می شد، در کنار اپلیکیشن کابینت و برای اینکه تولید گزارش های HHP کار خیلی سختی بود، تصمیم بر این شد که با خروجی گزارش های طراحی شده در Power BI اقدام به تولید گزارش های ساده ای به نام فوری فوتی بشه که با خروجی گزارش ها در قالب MVP بتوان در اختیار مشتری ها قرار داد. این گزارش ها که خیلی ساده و از روی داده های خام و نه با تحلیل های عمیق و تعمیم یافته نشده، با قیمت ۱ میلیون تومان در اختیار مشتری های گروه قرار گرفت تا مشتری ها خیلی سریع تر بتوان با مدل کاری این اپلیکیشن و داده های که در اختیارشان قرار می گیرد آشنا شوند.

گزارش های فوری فوتی که به عنوان یک MVP ساده طراحی شده بود، در واقع بیشتر از یک فایل PDF با حدودا ۱۰ تا ۱۵ صفحه گزارش نبود.


بعد از جمع آوری بازخورد های این ۳۰ مشتری و تکمیل power Bi و زیرساخت های تحلیل داده، اپلیکیشن کابینت با تمام زیرساخت های ایجاد شده آن؛ از مرکز نوآوری آو فارغ التحصیل شد و در اسفند ماه ۱۴۰۲ به شرکت مادر خودش emrc برگشت یا در قالب برند تجاری X*act (که به گزارش هایی با تحلیل های عمیق تر و تعمیم یافته و با خروجی های استاندارد بین المللی یک پژوهش Household  panel است) در اختیار مشتری های این شرکت قرار گیرد و اپلیکیشن کابینت به عنوان جمع آوری داده کماکان با نام قبلی خودش Cabinet فعالیت می کند و در آینده نزدیک در کافه بازار نیز قرار خواهد گرفت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *