ماه گذشته در کنفرانس Amplify لاس وگاس، اسکات برینکت که او را به اسم پدرخوانده صنعت مارتک (مارکتینگ تکنولوژی) میشناسند از آینده ی این صنعت و ترندهای آن در سال 2022 تا 2030 گفت.

اسکات برینکت که در حال حاضر از معاونان شرکت هاب اسپات هم هست اعتقاد دارد که در سال 2022 تا 2030 پنج ترند در بازار مارتک وجود دارد که در زیر برای شما آورده ایم.

1-بدون کد ها – No-Codes

یکی از ترند های جدید بازار ایجاد راهکار های بدون نیاز به کد است. در این راهکار جدید شما نیازی به داشتن دانش عمیق از کد نویسی و توسعه نرم افزار ندارید. این پلتفرم ها هستن که بخش کدینگ را به عهده میگیرند.

مشابه این راهکار در سال های گذشته در تولید فایل های ارائه دیده میشد. سال ها پیش زمانی که شما میخواستید یک فایل ارائه مشابه یک فایل PowerPoint ساده تولید کنید، نیاز بود تا ساعت ها زمان بزارید، یک عکاس عکس ها و متن شما رو روی ورقه های تلق پرینت و با استفاده از دستگاه های پروجکتور خاص این فایل ها رو ارائه کنید. این پروسه ساعت ها و یا حتی روزها زمان میبرد. امروز، ماکروسافت پاورپوینت بیش از 500 میلیون کاربر فعال دارد و هر ماه میلیارد ها فایل ارائه جدید با استفاده از این اپلیکیشن ساخته میشود.

همین روند در تولید وبسایت ها، اپلیکیشن ها و حتی پلتفرم ها در حال رخ دادن هست. با این ترند جدید تولید محصولاتی که نیاز به توسعه دهنده و کد نویسی داشت، بدون دانش عمیق و بدون نیاز به کد کردن در حال تولید هستند. از مثال های مشهور در این حوزه میتوان به Webflow و Wix در حوزه ی تولید وبسایت، Typeform و Jetform در حوزه ی تولید فرم و پرسشنامه، glide در حوزه ی تولید اپلیکیشن موبایل بازار بین و المللی اسم برد.

به اصطلاح به این تولید کنندگان جدید، citizen creators گفته میشود.

روند رشد پلتفرم های بدون کد

این ترند در ایران هم به راه افتاده و در حال حاضر پلتفرم های لندین، پرسلاین و بیدوک را در این زمینه میتوان نام برد.

2- پلتفرم ها، نتورک ها و مارکت پلیس ها

در اینجا وقتی از پلتفرم صحبت میکنیم، منظور ما زیرساخت هاییست که ایجاد میشوند تا بر روی آنها توسعه انجام شود. مانند iOS، اندروید، هاب اسپات، salesforce و ..

نتورک ها مانند شبکه های اجتماعی مثل لینکدین و حتی اپلیکیشن هایی مانند اسلک. این نتورک ها کوچک و بزرگ از ترند های حوزه ی مارکتینگ تکنولوژی در سال های آینده خواهند بود.

مارکت پلیس ها ترکیبی از نتورک ها و پلتفرم ها هستند و دو سوی تولید کننده و مصرف کننده بازار رو بهم مرتبط میکنند. در ایران نیز مارکت پلیس هایی مانند دیجی کالا رو به همین سمت رفته و در حال حاضر به صورت داخلی نتورک هایی را نیز راه اندازی کرده اند.

3- رشد انفجاری اپلیکیشن ها

در طول یک دهه گذشته MarTech Landscape بیش از 5000% رشد کرده. اما در همین حال تعداد اپلیکیشنهایی که وجود دارند بیش از 500 میلیون است و رشدی چند 100 برابری را شاهد بوده. اپلیکیشن های شخصی سازی شده برای کسب و کار ها از ترند های جدید هستند. این اپلیکیشن ها بر روی دوش زیرساخت هایی که ایجاد شده سوار شده اند و در به صورت انفجاری در حال رشد هستند.

به عنوان مثال در پلتفرم Appsheet که یک پلتفرم تولید اپلیکشن به صورت no code  هست تا به حال بیش از 3 میلیون اپلیکیشن تولید شده است. شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) چند سال پیش پلتفرم Appsheet را خریداری کرد.

4- تغییر مسیر از Big Data به Big Ops

در سال های گذشته دیتا در فرم big data ارزشمند بود، در ترند جدید این خود دیتا نیست که برای ما ارزشمند است، اینکه با این دیتا چه کار میکنیم برای ما ارزشمند است.

تحقیقات نشان میدهند که در یک شرکت بزرگ تنها حدود 44 درصد از دیتای موجود ذخیره میشود. در ادامه از بین دیتای زخیره شده 43 درصد هیچ گاه مورد استفاده قرار نمیگیرد. این به این معناست که شرکت ها بزرگ امروزه تنها از یک سوم دیتایی که در دسترس دارند استفاده میکنند و بقیه ی دیتا اصطلاحا Dark Data یا دیتای تاریک هست.

وظیفه ی بیگ آپس (big ops) این است که این دیتای سیاه و دیتای بزرگ جمع آوری شده را به کار بگیرد.

big ops

5- اتوماتیک شدن عملکرد ها و جایگزین شدن با AIها

چند سالی هست که در حوزه های مختلف مارکتینگ AI ها و به همراه ML شروع به فعالیت کرده اند. آینده ی مارکتینگ در دست این دو خواهد بود. AI (Artificial Intelligence) همان هوش مصنوعی هست که این سال ها در باره آن بیشتر و بیشتر میشنویم. ML (machine learning) موتور تقویت کننده ی عملکرد ما در این سال ها و در آینده است. با استفاده از ماشین لرنینگ، ما میتوانیم با دیتای جمع آوری شده پروسه ی عملکرد AI ها را بهبود ببخشیم.

در حال حاضر بسیاری از بخش های صنعت مارکتینگ به زیر چتر AI ها وارد شدند. به عنوان مثال بسیاری از پلتفرم های تبلیغاتی مانند گوگل ادز به شما بهترین کلمات انتخابی برای تبلیغ، بهترین هدفگذاری بر اساس وبسایت و مخاطب شما و .. را پیشنهاد میدهند.

اتوماتیک شدن بسیاری از روندهای واژه یابی برای SEO یکی از مثال های دیگری هست که میتوان از آن یاد کرد.

در سال های آتی این اتوماتیک سازی و جایگزینی AI ها به جای نیروی انسانی بیشتر و بیشتر خواهد شد.

مانند دهه ی گذشته، این دهه نیز رشد شرکت های مارتک سرسام آور خواهد بود. همه روزه مقدار بیشتری از تبلیغات و فعالیت های مارکتینگی از بازار سنتی خارج و وارد بازار جدید و تکنولوژی بیس میشود. ما اکنون در دنیایی زندگی میکنیم که اگر یک شرکت در دنیای دیجیتال وجود نداشته باشد، کاربران به آن اعتماد نخواهند کرد.

در ایران نیز این ترند ها و روندها در با کمی تاخیر در حال دیده شدن است. با وجود این تغییر ما این امکان را داریم تا به آینده در صنعت مارکتینگ ایران نگاه کنیم و از فرصت های پیش رو حداکثر استفاده را ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *